header

Επιμόρφωση

Η επιμόρφωση εκπαιδευτικών είναι μία εξαιρετικά σημαντική και ευαίσθητη δραστηριότητα του Προγράμματος «ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο-για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση» που υλοποιεί η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σημαντική γιατί επιχειρεί να κάνει το δάσκαλο κοινωνό των σκοπών και στόχων του Προγράμματος, ευαισθητοποιημένο διαμεσο-λαβητή μεταξύ δύο πεδίων εκπαιδευτικής πολιτικής, του εφαρμοσμένου και του ερευνητικού /θεωρητικού πεδίου, του δημοτικού σχολείου και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης η δραστηριότητα της επιμόρφωσης είναι ευαίσθητη, γιατί επιδιώκει να αναδομήσει το profil του δασκάλου και να τον κάνει αναστοχαστικό, αυτοδιαχειριστικό, με κριτική σκέψη, ευέλικτο.

Πρόκειται για ένα project επιμόρφωσης εκπαιδευτικών το οποίο:

  • υλοποιείται από τα Πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Κρήτης, Πάτρας, Αιγαίου και Αθηνών,
  • προσφέρει ψυχοκοινωνική υποστήριξη,
  • είναι εμπλουτισμένο με καινοτόμες δράσεις,
  • αναπτύσσεται με παράλληλα βιωματικά εργαστήρια,
  • εμπλέκει στις επιμορφωτικές δραστηριότητές του 8000 δασκάλους σε όλη την επικράτεια,
  • συνδέεται με την εκπαιδευτική έρευνα,
  • απευθύνεται σε όλη την εκπαιδευτική ιεραρχία (Σχολικούς Συμβούλους, Δ/ντές Δ/νσεων και Γραφείων, Δ/ντές Σχολείων)  και
  • υποστηρίζει τέσσερις θεματικούς άξονες:
    • Τη διαπολιτισμική εκπαίδευση,
    • Τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας,
    • Τη χρήση του εκπαιδευτικού υποστηρικτικού υλικού που έχει παραχθεί στα πλαίσια αυτού του Προγράμματος και
    • Το profil των μαθητών της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι οι επιμορφώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Γ΄ ΚΠΣ ειδικά σε σχέση με αυτές του Β΄ ΚΠΣ δεν ήταν πλέον γενικής θεωρητικής παιδαγωγικής προσέγγισης, όπως ήταν παλαιοτέρα, αλλά επικεντρώθηκαν στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τη σωστή χρήση του διδακτικού υλικού που έχει παραχθεί από το Πρόγραμμα καθώς και σε θέματα που αφορούν τη διδασκαλία και την εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Και τα δύο αυτά ήταν πρωταρχικές ανάγκες και παλαιότερες επισημάνσεις οι οποίες λήφθηκαν σοβαρά υπόψη σε αυτή τη φάση. Είναι γνωστό ότι ο εκπαιδευτικός τόσο της κανονικής τάξης όσο και της Τάξης Υποδοχής ή άλλων τμημάτων παροχής μαθησιακής υποστήριξης έχει να αντιμετωπίσει συγκεκριμένα θέματα και προβλήματα ώστε να ανταπεξέρθει στο πολύ δύσκολο έργο του.
Από αξιολογήσεις συνεργατών, εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης που συμμετείχαν στις επιμορφώσεις προτάθηκε η πραγματοποίηση των εξής:

  • Ταχύρρυθμα σεμινάρια που απευθύνονται σε όλους τους εκπαιδευτικούς, έπειτα από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και τη διεξαγωγή ενός σεμιναρίου ανά νομό κατ΄ έτος.
  • Προγράμματα ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Η διεξαγωγή προγραμμάτων ανά νομό.
  • Ενημερωτική Συνάντηση Σχολικών Συμβούλων. Μία ενημερωτική συνάντηση Σχολικών Συμβούλων Πρωτοβάθμιας ανά περιφέρεια κατ΄ έτος.
  • Σεμινάριο που θα απευθύνεται σε Διευθυντές σχολικών μονάδων. Η διεξαγωγή σεμιναρίων ανά νομό.